fbpx

Powłoki ceramiczne i
kwarcowe

Zachęcam właścicieli swoich aut z Zawiercie, Myszkowa i okolic na darmowe konsultację w celu dobrania odpowiedniej powłoki ochronnej kwarcowej bądź ceramicznej.

Rozpoczynając przygodę z powłokami ochronnymi lakieru samochodowego należy najpierw zrozumieć czym one są i dlaczego je stosujemy.

Tu dowiesz się czym jest powłoka kwarcowa i ceramiczna. Przekonasz się, że jest ona jedną z najlepszych form ochrony twojego samochodu i dzięki niej lakier twojego samochodu zachowa nieskazitelny wygląd.

Od lat profesjonaliści szukali długotrwałego rozwiązania dla idealnie szklistego lakieru który odpycha brud, pył oraz wodę uzyskując efekt „hydrofobowy” a inaczej kropelkowania wody tak jak by woda oraz zabrudzenia podczas jazdy dosłownie ześlizgiwały się z powierzchni karoserii. Jednak nie chodzi tylko o efekty estetyczne lakieru samochodowego a o jego ochronne jest on narażony głownie na uszkodzenia mechaniczne związane z jego poruszaniem oraz na promieniowanie UV, które powoduje starzenie się lakieru. Lakier narażony na długotrwałe promieniowanie UV może ulegać przebarwieniu lub odbarwieniu. Najpopularniejszymi środkami stosowanymi do poprawy wyglądu oraz ochrony lakieru są różnego rodzaju woski jest ich cała gam. Woski są dobierane odpowiednio do rodzaju lakieru oraz do warunków w jakich użytkowany jest pojazd. Jednak stosując woski możemy się spodziewać ochrony ok. 6 miesięcy jednak i w tym temacie producenci prześcigają się w dodatkach w woskach syntetycznych. Rozwiązanie tych problemów przychodzi wraz z powłoką ceramiczną inaczej zwaną nano-powłoką, która daje znacznie lepszą ochronę lakieru oraz nieskazitelny wygląd.

Czym jest powłoka ceramiczna oraz czym różni się od wosku?

Powłoka ceramiczna jest w postaci płynnej, która po nałożeniu poprzez specjalny aplikator na lakier samochodowy łącząc się z nim tworząc szklistą, długotrwałą barierę, która tworzy pożądany efekt hydrofobowy odpychając wodę oraz zabrudzenia z powierzchni karoserii, dodatkowo chroniąc lakier przed wpływem promieniowania UV. Powłoka ma na celu zachowanie nieskazitelnego wyglądu lakieru samochodowego tak aby wyglądał jak prosto z fabryki. Jeśli chodzi o różnicę w stosunku do wosku to szczególną zaletą jest niesamowita trwałość powłoki nie do uzyskania w przypadku wosku. Wosk jest nakładany na lakier i nie wchodzi w reakcje z nim. Powłok wchodzi w reakcje z lakierem dzięki czemu tworząc barierę odporną na warunki środowiska zewnętrznego. Dzięki temu zyskujemy tak wspaniały efekt nie do uzyskania przez inne środki. Dodatkową zaletą jest to że po odpowiednim nałożeniu i dobraniu powłoki może utrzymać się na karoserii do 5 lat !!! Jednak to zależy od bardzo wielu czynników głównym z nich jest odpowiednie dbanie o nią. Powłoka ze względu na swoje właściwości łączenia się z lakierem tworzy dodatkową warstwę zabezpieczającą lakier w porównaniu do wosku. Dzisiejszy przemysł motoryzacyjny przykłada wielką wagę do ochrony środowiska co za tym idzie aby zredukować chemiczne odpady powłoki lakiernicze na nowych samochodach są znacznie cieńsze co za tym idzie są bardziej narażone na skutki użytkowania. Dzięki stosowaniu dodatkowego zabezpieczenia w postaci powłoki lakier nabiera zupełnie innych właściwości odpornych na środowisko zewnętrzne dodatkowo chroni przed mikro zarysowaniami gdzie wosk ze względu na miękką strukturę nie dają takiej możliwości ochrony jak nano-powłoka.

VS

Bardzo ważne jest przygotowanie lakieru bez którego uzyskanie nieskazitelnego efektu jest niemożliwe, nawet nowe samochody potrzebują takiego przygotowania jednak jest ono inne w porównaniu do samochodów z przebiegiem kilku tysięcy. Sama powłoka nie nada połysku jest to zasługa odpowiednio przygotowanego lakieru, powłoka wzmacnia kolor działa jak soczewka dla lakieru lakier jest np.: czarny to jego głębia i odbicie światła będzie znacznie mroczniejsze dla tego jeśli lakier posiada mikro zarysowania i są one widoczne to będą jeszcze bardziej się uwidocznią. Przygotowanie lakieru jest tu niezbędne w domowych warunkach nie jesteśmy w stanie uzyskać takiego efektu nie korzystając z profesjonalnych narzędzi. Studia detailingowe posiadają sprzęt a co ważniejsze doświadczenie w przygotowaniu lakieru oraz w aplikacji powłok więc czy warto ryzykować na własną rękę i próbować samemu to robić ? niewłaściwie aplikowana powłoka jest tak ciężka do usunięcia jak lakier bezbarwny z naszego samochodu. Często przygotowanie samochodu wiąże się z wieloetapową korektą lakieru która może zając od kilkunastu do kilkudziesięciu godzin, przy tak zawansowanej pracy jest wiele etapów których nie da się przeskoczyć każdy z nich jest bardzo ważny i składa się na efekt końcowy pomijając jeden z nich może to zaważyć na efekcie końcowym. Lata użytkowania widocznych na lakierze samochodowych nie da się cofnąć w kilka godzin one powstawały latamy my mamy na to kilka dni więc cierpliwość i duża dokładność pomaga uzyskać niesamowity efekt.

Aby dowiedzieć się więcej o procesie Auto Detailingu i przygotowaniu pojazdu sprawdź

Typy powłok ochronnych oraz różnice między nimi

Głównym składnikiem powłoki jest dwutlenek krzemu lub SiO2 (znany również jako Ceramic / Quartz / Liquid Glass). W zależności od rodzaju powłoki stężenie składnika głównego się różni. Producenci powłok prześcigają się w komponowaniu ich składu jednak przyjęte nazewnictwo się przeplata więc możemy spotkać nazwy „ceramiczna powłoka kwarcowa”.

Powłoki możemy podzielić na 3 grupy:

  • Powłoki ceramiczne
  • Powłoki kwarcowe
  • Powłoki ceramiczno-kwarcowe

Głównym składnikiem powłoki jest dwutlenek krzemu lub SiO2 (znany również jako Ceramic / Quartz / Liquid Glass). W zależności od rodzaju powłoki stężenie składnika głównego się różni. Producenci powłok prześcigają się w komponowaniu ich składu jednak przyjęte nazewnictwo się przeplata więc możemy spotkać nazwy „ceramiczna powłoka kwarcowa”.

Na rynku kosmetyków samochodowych przyjęła się, że powłoki kwarcowe posiadają mniejszą zawartością SiO2 jest to spowodowane tym aby powłoki były przystępne dla wszystkich osób nie mających profesjonalnego doświadczenia. Mniejsza zawartość dwutlenku krzemu powoduje łatwiejszym sposób aplikacji co za tym idzie mniejsza wytrzymałość od roku. Natomiast powłoki nazywane jako ceramiczne są one traktowane jako preparaty używane przez profesjonalistów ze względu na ich sposób aplikacji. Zawarty dwutlenek krzemu w powłokach w stanie najczystszym ma twardość mineralną 7 w skali Mohsa (1-10) największą twardość ma diament i wynosi to 10.

Twardość powłoki zależy głównie od zawartości procentowej SiO2, profesjonalne powłoki aplikowane przez certyfikowanych aplikatorów zawierają od 80% do 85% dwutlenku krzemu w połączeniu z wieloetapową aplikacją dają niesamowite efekty nie do uzyskania produktami dostępnymi dla konsumentów. Powłoki te są zazwyczaj znacznie droższe i dostępne tylko w specjalnych sklepach. Stosując nomenklaturę spotykaną w mediach możemy sobie pozwolić na podział powłok ze względu na ich trwałość.

Powłoki zwane jako „kwarcowe” charakteryzują się krótszym czasem ochrony jest on w okolicach roku. Natomiast powłoki zwane jako „ceramiczne” posiadają trwałość od 2 do 3 lat a nawet i 5 lat wszystko zależy od warunków użytkowania jak i ilości warstw jakimi jest pokryty lakier. Obserwując trendy pojawiające się w środowisku producentów pojawia się nazewnictwo określające profesjonalne powłoki jako hybrydowe łączące powłoki kwarcowe i ceramiczne. Nic w tym dziwnego ponieważ producenci ciągle udoskonalają swoje produkty nazywając je w odpowiedni sposób aby odróżnić się od konkurencji. Jednak przedstawiając różnicę pomiędzy wszystkimi tymi powłokami należy zwrócić uwagę na ich trwałość w głównej mierze to je odróżnia od siebie. Dlatego powłoki kwarcowe są to powłoki najbardziej podstawowe natomiast ceramiczne są bardziej zaawansowane o dłuższej trwałości. Powłoki hybrydowe składają się z kilku warstw i są one uważane za najbardziej trwałe i odporne na warunki atmosferyczne.

CERAMIC PRO 9H

GTECHNIQ CRYSTAL SERUM LIGHT

GTECHNIQ C1 CRYSTAL LACQUER

GYEON Q2 SYNCRO

CARPRO CQUARTZ PROFESSIONAL

Najczęściej zadawane pytania związane z aplikacją powłoki ochronnej

Jeśli posiadasz samochód zabezpieczony powłoką ceramiczną to nie znaczy że zawsze będzie czysty jednak jego mycie będzie znacznie prostsze i szybsze oraz bezpieczniejsze wystarczy spłukać lakier i gotowe. Jednak dla uzyskania nieskazitelnego wyglądu należy powłokę utrzymywać w czystości nie należy pozostawiać zabrudzeń zbyt długo ponieważ tak jak i lakier powłoka ulegnie uszkodzeniu. Pamiętaj powłoka nie jest dla osób nie dbających o swój samochód wręcz przeciwnie, dbając o swój samochód z nano-powłoką możesz cieszyć się nieskazitelnym wyglądem przez długie lata bez obawy o oryginalny lakier swojego samochodu.

Tak, jednak nie przed zarysowaniami od gwoździ czy ostrych krzaków a jedynie od uszkodzeń związanych z eksploatacją samochodu. Głównym jej zadaniem jest ograniczenie przywierania brudu oraz zapewnienie wysokiego połysku i szklistości. 

Nie. Powłoki nie ingeruje w strukturę lakierniczą więc nie narusza struktury lakieru, wiążą się na wierzchniej warstwie nie ingerując w głąb jego struktury. Powłoka posiada właściwości hydrofobowe ułatwiając właściwości samoczyszczące, utwardzają powierzchnię, podbijają szklistość oraz głębię koloru. W wielu przypadkach, posiadają właściwości antykorozyjne, tym samym zabezpieczają i wzmacniają powierzchnię lakierniczą.

Najlepiej zaraz po odebraniu samochodu z salonu. Powłoka ceramiczna zapewni lakierowi dodatkową ochronę zachowując jego fabryczny wygląd przez długie lata. Zaoszczędzi nam to również kosztów związanych z korektą lakieru auta używanego, jak również czasu spędzonego nad przygotowaniem powierzchni do zabezpieczenia.

Nie. Dobra powłoka ceramiczna powinna działać przez deklarowany okres czasu bez potrzeby dokładania kolejnych warstw. Jednak przez odświeżenie możemy rozumieć przywrócenie warstwy hydrofobowej.

Oczywiście że TAK, choć cały proces ogranicza się do regularnego mycia delikatnymi detergentami oraz okresowych przeglądów. We własnym zakresie należy pamiętać o usuwaniu owadów czy ptasich odchodów. Te nie usunięte na czas mogą powodować plamy lub nawet wżery w powłoce/lakierze.

Twardość powłok ceramicznych wyrażana jest w 10 stopniowej skali ołówkowej w jednostkach H. Nie należy jednak mylić tej skali ze skalą MOHS. Powłoka wiążąc się z lakierem po części staje się jego częścią modyfikując go, jak również sama przejmuje część jego właściwości, w tym właśnie twardość. Im więc bardziej miękki będzie lakier, tym niższa będzie twardość samej powłoki.

Aplikacja powłoki nie jest procesem bardzo czasochłonnym i zazwyczaj trwa jeden dzień. Natomiast  przygotowanie lakieru do aplikacji powłoki, jego odświeżenie czy korekta, a nawet dokładne mycie nowego samochodu w celu zapewnienia odpowiedniego i trwałego wiązania może zająć nawet kilka dni.

Tak. Każdy lakier można zabezpieczyć powłoką ceramiczną, jednak do uzyskania efektów nieskazitelnego efektu niezbędna jest korekta lakieru. W przypadkach uszkodzonego lakieru korekta nie jest możliwa.

Kategorycznie NIE !!!. Materiał z jakiego są wykonane szczotki nawet gdyby był on najdelikatniejszy to nie jest w stanie bez uszkodzenia lakieru umyć naszego samochodu. Dodatkowo zanieczyszczenia zbierające się na materiale szczotek nie są usuwane na bieżąco co powoduję dodatkowe uszkodzenia. Wżarty w szczoty brud oraz stała siła docisku niszczy powierzchnię lakierniczą. Już po pierwszej wizycie są widoczne uszkodzenia. 

Jest to powłoka, której głównym zadaniem jest perlenie/zrzucanie wody z powłoki lakierniczej, innymi słowy powłoka ta ma nadać powierzchni właściwości hydrofobowych. Jak już wspominaliśmy, efekt ten ma cieszyć oko jak również ułatwiać osuszanie powierzchni.

Powłoki ceramiczne i kwarcowe Zawiercie, Myszków i okolice – zapraszamy!

 

 

Close Menu